Bruges Convention Centre

29 april 2019

 

Brugge is een populaire stedentrip bestemming die met de regelmaat van een klok opduikt in verschillende voorkeurslijstjes. De door UNESCO als werelderfgoed erkende binnenstad en de indrukwekkende collecties van Vlaamse Meesters spreken bezoekers aan van over de hele wereld. Dat zijn er elk jaar tussen de 7 à 8 miljoen. In de stad vinden elk jaar meer dan 2 miljoen overnachtingen plaats. Met de komst van een nieuw beurs- en congresgebouw wil de stad inzetten op het aantrekken van meerdaagse meetings en congressen in de kalmere midweek.

Brugge telt heel wat economische sectoren met een sterke lokale verankering. Naast het toerisme zijn dat de haven, ICT, gezondheidszorg en metaal/mechatronica. De nieuwe beurs- en congresinfrastructuur maakt het mogelijk om middelgrote congressen van associaties te faciliteren die aan deze sectoren zijn gelinkt.

Sterke troeven

1. Ligging: vergaderen IN een Unesco Werelderfgoedstad op wandelafstand van alle centrumhotels.

Het authentieke middeleeuwse stadsweefsel van Brugge bleef bewaard en grote delen van het historisch patrimonium bleven nagenoeg intact. Logisch dus dat UNESCO de volledige binnenstad als werelderfgoed erkende. Alle locaties, hotels en restaurants liggen op wandelafstand van elkaar, en dat maakt transfers helemaal overbodig.

2. Internationale uitstraling: vergaderen in een state-of-the art gebouw passend bij het DNA van de stad.

Al in de Middeleeuwen bouwden internationale handelslieden Brugge uit tot één van de grootste Hanzesteden. Ook vandaag komen zakenlui uit de hele wereld naar meetings en congressen in Brugge. De nieuwe state-of-the-art beurs- en congresinfrastructuur wordt geïntegreerd binnen de historische stadskern. Oud en nieuw worden zo op een unieke manier gecombineerd en zal zorgen voor een fantastische beleving van de congressisten. Want vergaderen in het historische hart van een UNESCO werelderfgoedstad kan je niet overal.

3. Grootte: Het gebouw kan middelgrote congressen tot 528 pers. faciliteren.

Volgens het Meetings Statistics Report van European Cities Marketing hadden 93% van alle non-corporate meetings en congressen maximum 500 deelnemers (cijfers 2016). Met een congrescentrum van deze grootorde wordt dus bijna de volledige markt afgedekt. Voor nog grotere congressen wordt samengewerkt met nabijgelegen partners zoals het Concertgebouw en Oud Sint-Jan.

4. Comfort: vergaderen in een ruimte geconcipieerd volgens het driestoelenprincipe.

Dit concept houdt in dat elke deelnemer een plaats heeft in de plenaire ruimte, in een break-outruimte en in een cateringruimte. Dankzij een perfecte flow binnen het gebouw gaat de congressist probleemloos van de ene sessie naar de andere.

5. Maximale flexibiliteit: een gebouw ontworpen volgens het plug en play principe

Organisatoren wensen steeds meer flexibiliteit van een congrescentrum. Om zo maximaal mogelijk in te spelen op de specifieke wensen van klanten, werd gekozen om zalen en techniek zo flexibel mogelijk aan te bieden. Mede daarom werd gekozen voor een uitschuifbare telescopische tribune in de plenaire zaal. Door de opdeelbaarheid van de plenaire zaal en logische flow in het gebouw, kunnen tegelijkertijd meerdere kleinere meetings en congressen in het gebouw plaatsvinden.

6. Gebruiksgemak: vlotte toegankelijkheid voor leveranciers en congressisten.

Het gebouw heeft optimale toegankelijkheid voor leveranciers in het beurs- en congresgebeuren. De ingenieuze architectuur zorgt voor een vlotte logistieke doorstroom, zelfs indien er meerdere leveranciers tegelijkertijd in het gebouw actief zijn.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op 'OK' te klikken of verder te surfen op deze website, verklaart u akkoord te zijn met deze cookies. Klik op 'Meer info' indien u meer wilt weten over het gebruik van cookies. OK Meer info