Overslaan en naar de inhoud gaan
Sociale media
10 mrt 2023

Social media zijn de ideale manier om uw doelpubliek te bereiken, hun aandacht te trekken en hen te blijven prikkelen. Gaat het om een kleinschalig congres, een netwerkevent voor enkele honderden deelnemers of een nog groter event zoals een beurs waarmee u mikt op veel meer bezoekers? Het komt eropaan het juiste platform en de juist content te gebruiken. We geven u graag een leidraad.

Evenement promoten op Facebook

Facebook heeft veruit het grootste bereik van alle sociale netwerken. Dat maakt het een krachtig medium om bv. de kaartverkoop te stimuleren en bezoekers te lokken. Daarvoor heeft u op Facebook verschillende opties:

  • Maak een Facebook-event aan.
  • Gebruik Facebook-advertenties.
  • Organiseer een wedstrijd.
  • Ga in dialoog met volgers.
  • Nodig mensen uit.
     

LinkedIn als professioneel platform

LinkedIn is een ideale plek om online te netwerken met sectorgenoten. Of het nu gaat om het vinden van sprekers voor uw evenement, het publiceren van boeiende inhoud of het leggen van nieuwe contacten. Dat doet u op diverse manieren:

  • Maak een showcasepagina.
  • Maak een event group.
  • Post regelmatig statusupdates.
  • Post relevante content.

Vergeet uw bestaande kanalen niet

Hebt u bestaande online kanalen, zoals een website en/of commerciële mailing? Neem die zeker ook mee in uw online promotiestrategie. Via hoe meer wegen u uw boodschap lanceert, hoe groter de kans dat ze het pad van uw potentiële deelnemers of bezoekers kruist.

Vertel uw boodschap interactief

De juiste online kanalen gebruiken is een goed begin. Wat u op die platformen publiceert is evenwel cruciaal voor een succesvolle communicatiestrategie. Zoek een gezonde mix van boodschappen, zo blijft u de nieuwsgierigheid en de interesse prikkelen. Enkele mogelijkheden:

  • Publiceert een spreker iets over het onderwerp van uw congres? Deel het dan. Vergeet de spreker niet te taggen!
  • Stel vragen en lok zo interactie uit. Welk onderwerp houdt uw doelpubliek warm of naar welke lezing kijken ze het meest uit?
  • Gebruik foto’s en video’s. Denk aan een timelapsevideo van de opbouw of een foto van een belangrijke gast.
  • Zet uw locatie in de spotlights, bv. met een 360° virtual tour van Brugge.
  • ….

Combineer posts – indien er budget voor is – met online advertenties op Facebook, LinkedIn of Instagram. Zo zien nog meer mensen uw post. Bovendien kan u naar een afgebakende groep adverteren en richt u uw pijlen recht op doel.

Veel succes!