Social media zijn geknipte media om geïnteresseerden te bereiken, hun aandacht te trekken en die aandacht levendig te houden. Ongeacht of het gaat om een kleinschalig congres, een netwerkevent voor enkele honderden deelnemers of een nog groter event zoals een beurs waarmee u mikt op veel meer bezoekers.
Het komt er alleen op aan om het juiste medium te kiezen in functie van uw event. Om u daarbij te helpen sommen we hieronder de kenmerken en troeven op van de drie belangrijkste social mediakanalen die u kan inzetten: Facebook, Twitter en LinkedIn.
Facebook kan een krachtig medium zijn om kaartverkoop te stimuleren en publiek naar uw evenement te krijgen. Het biedt verreweg het grootste bereik van alle sociale netwerken.
Wat te doen?
- Maak een facebook event aan
- Gebruik Facebook advertenties
- Organiseer een wedstrijd
- Ga in dialoog met volgers
- Nodig mensen uit
Twitter biedt veel mogelijkheden om u te helpen adverteren en uiteindelijk uw evenement te promoten. De resultaten zijn snel, direct en dikwijls viraal.
Wat te doen?
- Creëer uw eigen #hashtag
- Vraag sprekers op uw congres om actief deel te nemen
- Speel in op discussies die relevant zijn voor uw event
- Bouw aan uw netwerk
LinkedIn laat u toe om te netwerken met anderen in uw branche. Of het nu gaat om het vinden van sprekers voor uw evenement, het publiceren van boeiende inhoud of het leggen van nieuwe contacten.
Wat te doen?
- Maak een showcase pagina
- Maak een event group
- Post regelmatig status updates
- Post relevante content
Uiteraard houdt een goede online promotiestrategie ook het inschakelen van uw bestaande kanalen in. Denk aan uw website en commerciële mailings. Ongetwijfeld is het ook een goed idee om een bepaald budget te reserveren voor online adverteren op bovenstaande kanalen. Uiteindelijk zal een mix van communicatiemiddelen het beste resultaat opleveren.